» Blog » Zeppelin

Zeppelin LZ 120 Rome – Hodinková vzduchoplavba minulým stoletím

Tagy: Recenze | Zeppelin | Pánské | Klasické | Retro | Tradiční

Eliška Měrková | 8.10.2021 | 6 MIN

Taky zbožňujete, když hodinky nejsou jen kouskem nicneříkajícího, byť sebelépe zpracovaného kovu, ale naopak dokáží vyprávět příběhy, na které by se nemělo zapomínat? Hodinky Zeppelin LZ 120 Rome vás přenesou do slavné éry vzduchoplavby a připomenou krásu hodinek z počátku minulého století.

Přestože se hodinky poměrně mladé německé značky Zeppelin nedají považovat za nějakou mainstreamovou záležitost, nedá se ani říci, že by o nich zahraniční kanály zabývající se hodinkami zrovna mlčely. Je zajímavé, že zvláště v posledních několika letech vyplouvají na internetovou hladinu jakožto participanti různých seznamů nejzajímavějších německých hodinek, "které stojí za to znát".

Zeppelin na vzestupu - představení značky
21.5.2019 - Petr Luner
Zeppelin na vzestupu - představení značky

A já nemůžu než souhlasit. Zeppelin na slávu světoznámých vzdušných korábů odkazuje s hrdostí, která je téměř nakažlivá, a hodinky nesoucí tyto střípky historie přímo vybízí k důkladnějšímu průzkumu. Jaký byl příběh lodi LZ 120, jejíž jméno dnes recenzované hodinky nesou? K čemu se vztahuje odkaz k Římu (Rome) v názvu hodinek? A jak jsou s odkazem hodinky propojeny designově?

Citlivě provedený design jako klíč k vintage stylu

Celé portfolio značky Zeppelin je tvořeno kousky v nádherně vyvedeném vintage stylu, které dle svých "vzduchopředloh" nesou prvky dobových hodinkových designů. Loď LZ 120 plula oblohou mezi lety 1919 a 1928, a tak si hodinky Zeppelin LZ 120 Rome berou inspiraci ze vzhledu hodinek 20. let.

Jestli stály předlohou nějaké konkrétní hodinky té doby, to popravdě nevím (do komentářů můžete případně uvést nějaké tipy). Jako první se mi však vybavily hodinky Patek Philippe z roku 1925, první náramkové hodinky s věčným kalendářem a komplikací fáze Měsíce.

Patek Philippe 97975 z roku 1925. Zdroj: www.revolution.watch

Patek Philippe 97975 z roku 1925. Zdroj: www.revolution.watch

Právě hvězdami zdobená výseč se zlatým diskem, který napodobuje putování Měsíce po obloze, je dominantou také dnešních Zeppelínů. Podobnost jsem pak našla i u výrazněji vypouklého skla, protáhlých nožek se zakřivením a plných křivek zlatého pouzdra. Tady ale paralela končí.

Foto: Hodinky-365.cz

U Zeppelínů jsem se na internetu setkala se zmatením ohledně nastavení fází Měsíce. Na hodinkách s tímto ukazatelem je totiž daleko běžnější speciální tlačítko pro manipulaci diskem. U Zeppelínů je však třeba vytáhnout korunku do 2. polohy a stiskem spodního tlačítka fázi nastavit: nejprve nastavte na fázi úplňku, tj. dokud měsíc není přesně uprostřed výseče. Pomocí kalendáře zjistěte, kdy byl poslední úplněk. Spočítejte si, kolik dní od té doby uplynulo a stiskněte tlačítko přesně o tento počet dní. Hotovo.

Fáze Měsíce – Nejúchvatnější a nejzbytečnější komplikace hodinek?
24.3.2021 - Eliška Měrková
Fáze Měsíce – Nejúchvatnější a nejzbytečnější komplikace hodinek?

Naše Zeppeliny pak oproti Patek Philippe z 20. let nemají věčný kalendář, nýbrž běžné datumové okénko (které, pokud se nepletu, se vyskytovalo na hodinkách až od 30. let) a chronograf, tedy stopky, jež jsou typické také spíše pro hodinky z trošku pozdějších dob. Chronograf pak byl zábavnějším prvkem, než jsem si z počátku myslela. Při jeho vynulování se totiž ručka jednoduše nevrátí na nultou pozici, ale několikrát se protočí kolem své osy.

VŠE NA TÉMA: Hodinářské komplikace – Historie chronografu
29.7.2021 - Eliška Měrková
VŠE NA TÉMA: Hodinářské komplikace – Historie chronografu

I přes tyto drobné anachronismy je vintage pocit z hodinek dokonalý. Hřejivý lesk růžového zlata (které se právě v roce 1920 začalo používat pro výrobu šperků) se odráží na nádherně vypouklém sklíčku. Vzhled korunuje kožený řemínek v teplém odstínu hnědé.

Právě sklíčko je ale největším úskalím hodinek. Je minerální, což je trošku škoda. Právě u vystupujícího vypouklého sklíčka hrozí případné poškrábání mnohem více než u sklíčka rovného a přála bych si, aby měly hodinky nepoškrábatelný safír... Anebo plast (který je u vypouklých skel nejtypičtější), jenž sice škrábanců nasbírá požehnaně, ale dá se většinou přeleštit leštící pastou.

Posledním hezkým vintage detailem jsou pro Zeppelin typické Breguet ručky, pojmenované po známém designérovi a hodináři jménem Louis Breguet. Ty díky svému tvaru nezakrývají v určitých polohách číselné hodnoty.

Breguet ručky ve 20. letech používala firma Breguet, ale i jiné světoznámé hodinářské značky. Mimo jiné například taky Omega u svých kapesních hodinek.

Hodinky dostaly konzervativní rozměry 41 mm, které zalichotí snad každému muži (pokud tedy nedisponuje opravdu širokým zápěstím). Jedná se o univerzální velikost, která není ani příliš malá (retro hodinky bývají obvykle i menší), ale ani příliš velká, zkrátka vhodná tak akorát pod rukáv saka.

Římské číslice pak odpovídají jak elegantnímu vintage stylu hodinek, tak v podstatě i názvu Rome. Význam tohoto jména však leží někde jinde – v příběhu vzducholodi LZ 120.

Příběh vzducholodi LZ 120 zvané Bodensee

Vzducholoď LZ 120 není tak historicky známou, jako byla například loď LZ 129 Hindenburg – největší létající stroj v dosavadní historii letectví. Ta bývá mediálně připomínána především kvůli tragické havárii, při níž zahynuly desítky lidí.

Zeppelin LZ 129 Hindenburg vás vrátí do 30. let
30.5.2019 - Petr Luner
Zeppelin LZ 129 Hindenburg vás vrátí do 30. let

Zkáza Hindenburgu v roce 1937 zapříčinila konec komerční vzducholodní dopravy, která však sama o sobě neměla zrovna dlouhého trvání. V pravém slova smyslu započala až v roce 1919, a to právě lodí LZ 120 Bodensee, fungující jako první pravidelná linka v oboru letecké dopravy. Spojovala Friedrichshafen s Berlínem a zajímavostí je, že právě ve městě Friedrichshafen u Bodamského jezera (Bodensee) sídlila společnost Luftschiffbau Zeppelin vyrábějící tuhé vzducholodě Zeppelin.

Vzducholoď LZ 120 Bodensee.

Kapitánský můstek se nacházel v přední části, zatímco kabina pro cestující připomínající luxusní železniční vůz byla na zádi. Kabina pojala 20 cestujících a nesla také dvanáctičlennou posádku. K dispozici byl elektrický sporák a lednička, které umožňovaly správci postarat se o cestující. Elektřinu dodávaly dvě větrné turbíny. Další vymožeností vzducholodi LZ 120 byly toalety. Ty se však nacházely v poměrně těsných prostorách a jejich používání v drsném počasí mohlo být údajně velmi nepříjemným zážitkem.

Let trval průměrně šest hodin, což bylo významné zlepšení oproti 24hodinové jízdě vlakem. Pomalejší jízda vlakem byla z velké části způsobena špatným stavem železnice, což bylo důsledkem škod způsobených během války.

Heinrich Kubis (uprostřed) slouží cestujícím na palubě LZ-120
Bodensee, v létě 1919. Později přežil
Hindenburská katastrofa v Lakehurstu v New Jersey.
Foto s laskavým svolením archivu Luftschiffbau Zeppelin GmBH

Heinrich Kubis (uprostřed) slouží cestujícím na palubě LZ-120 Bodensee v létě 1919. Později přežil Hindenburskou katastrofu. Fotografie patří archivu Luftschiffbau Zeppelin GmBH.

Radost z úspěchů LZ 120 však netrvala dlouho. Plány na přepravu osob byly ukončeny následkem Versailleské smlouvy, která nařizovala Německu odevzdat veškeré letecké stroje do rukou Dohody.

Bodensee byla v červenci 1921 předána Itálii, a to jako náhrada za vzducholodě, které měly být odevzdány jako válečné reparace, ale byly údajně sabotovány jejich posádkou. Malou zajímavostí je, že let do Říma (odtud název Rome) byl doprovázen dvěma černými pasažéry – německým bankovním úředníkem a americkým kameramanem.

V italských službách byla vzducholoď přejmenována na Esperia a před tím, než byla rozebrána na šrot v červenci 1928, podnikla jeden dlouhý let trvající 25 hodin z Říma do Barcelony a Toulonu.

Hodinky LZ 120 závěrem

Vraťme se ale zase zpátky k hodinkám. Názor? Jsou jednoduše nádherné. Jak zpracováním, tak designovými rozhodnutími. To nejpřitažlivější však spočívá v tom nevšedním a veskrze příjemném pocitu z hodinek, dýchajících atmosférou dob, kdy oblohou pluly velkolepé vzdušné koráby.

Jediné, co by pro někoho mohlo být skvrnou na jinak povedených hodinkách je, že strojek je klasický quartz (hodinky jsou tedy na baterii). Pravdou totiž je, že hodinkám ve vintage stylu bude nejspíše vždy více slušet mechanika. Ale vzhledem k ceně hodinek a tomu, že je Zeppelin vcelku moderní značka, která u svých hodinek nečerpá inspiraci z vlastních historických modelů, nýbrž historický styl pouze interpretuje, bych to hodinkám odpustila (nehledě k tomu, co by mechaniky s chronografem a fázemi Měsíce musely stát...).

6 NEJ: Nejzajímavější retro hodinky
14.1.2021 - Agáta Vřeská
6 NEJ: Nejzajímavější retro hodinky

Jedná se navíc o švýcarský strojek ETA G10.962 s přesností ±10 s za rok, které by mechaniky dosahovaly jen těžko. Pokud tedy nejste ortodoxní zastánci nesmrtelné mechaniky, hodinky Zeppelin LZ 120 Rome se mohou stát krásným přírůstkem do vaší sbírky.

Mohlo by vás dále zajímat:

Zeppelin Eurofighter představení – Dvojnásobnou rychlostí zvuku
28.2.2022 - Eliška Měrková
Zeppelin Eurofighter představení – Dvojnásobnou rychlostí zvuku

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře