» Blog » Recenze

PRIM Dakar a PRIM Eco Race 2020: české limitky dvou světových rally

Tagy: Recenze | Pánské | Klasické | Tradiční

Agáta Vřeská | 20.2.2020 | 5 MIN

Dva závody, dvoje hodinky. A stejná vášeň v extrémních podmínkách. To vše připomínají limitované edice s českým příznakem: Prim Dakar 2020 a Prim Eco Race 2020 – Dakar.

VYJÁDŘENÍ PRODEJCE
Ke dni 1. 3. 2024 jsme pozastavili prodej hodinek Prim firmy MPM Quality a zahájili jsme prodej hodinek Prim společnosti ELTON hodinářská.

Hodinářská firma Prim každoročně vytváří ku příležitosti světoznámého závodu limitované edice. Letos tomu není jinak a Prim Dakar 2020 nabízí mimo jiné atraktivně řešený design číselníku. Zároveň se letos poprvé pustila do limitky Africa Eco Race 2020 – Dakar inspirované neméně zajímavým závodem. A pokud jste prošvihli loňskou úspěšnou černo-žlutou limitku „Dakarek“, můžu rovnou prozradit, že tato padesáti kusová záležitost stojí za pozornost.

Prim Dakar 2020 a Prim Eco Race 2020 – Dakar

PRIM Dakar 2020

Je to již po 11., co česká značka Prim vytvořila pro českou dakarskou posádku speciální hodinky, které se pak pro rally nadšence staly k mání v limitované edici. Slavný závod, který zná i takový sportovní amatér jako jsem já, se původně jezdil na trase Paříž-Dakar. Kvůli bezpečnosti byl ale od roku 2009 přesunut do Jižní Ameriky a letos se historicky poprvé odjel v Saudské Arábii.

V drsných podmínkách království dun a písku pak hodinky testovali ambasadoři značky Prim závodník Tomáš Ouředníček a navigátor David Křípal z týmu Ultimate Dakar racing. 42. ročník Rallye Dakar dojeli ve svém Fordu Raptor na celkovém 36. místě, ve své kategorii pak na 17. Více o Dakarské Rallye na www.dakar.com.

Prim letos ladil své hodinky, které jsou limitovány 200 kusy, do hnědé barvy. A designově do nich zakomponoval několik zajímavých detailů. Prvním je rozhodně číselník. Vzorově originální vrstvení je příjemnou obměnou k předchozím ročníkům a 3D efekt rozhodně zaujme.

Do číselníkového schématu pak krásně zapadají tři subciferníky. Pravý horní pro vteřiny hlavního času, levý horní jako sčítač minut stopek (až 30 minut), oba lemovány hnědým okružím. Spodní subciferník s šedým lemováním pak ukazuje hodiny stopovaného času (až 12 hodin) a nápisem připomíná, že jde o limitovanou edici.

Že jde o „Dakarky“ pozná i nezasvěcený díky stříbrnému nápisu na dvanácté pozici, kdy „DAKAR“ má mnohem větší font než samotná značka PRIM. Vyčíst se dá i to, že se jedná o rok 2020 s dráhou v „Saudi Arabia“.

Zdálky jsem měla výhrady k čitelnosti stopovaného času, protože skeletonová struktura číselníku zhoršovala celkovou přehlednost. Na ruce se ale toto zdání nepotvrdilo, a byť se jistě najdou i v dakarské historii přehlednější modely, nebyla ani v tomto případě vzhledu podřízená funkčnost.

Hluboko na pozici čtyři se pak ještě ukrývá okénko pro datum, díky bílému podkladu dobře čitelné. Indexy i ručky jsou vyplněny luminiscenční vrstvou. Ve srovnání s potápkami od Seika to není žádné terno, ale čas určíte spolehlivě. Výrazným prvkem je pak vteřinová ručka stopek ve žluté barvě.

V hnědo-šedé kombinaci je pak i vnitřní kroužek (tzv. chapter ring) s vteřinovými indexy pro dobrý odečet stopovaných vteřin a číslovaný 13 až 24. Číselník je kryt rovným safírovým sklíčkem s antireflexní vrstvou pro lepší čitelnost.

Pouzdro je na pořádnou chlapskou ruku. Má průměr 45 mm a ocel s šedo-černou IPB úpravou (ioning plating black) váhově rozhodně ucítíte. Tlačítka stopek i šroubovací korunka s jemným pneu vzorem jsou černé. Na levé straně pouzdra najdeme vtištěné číslo limitovaného kousku (xxx/200).

Luneta je napříč dojmu pevná, ale dodává hodinkám správný sportovní nádech. Není letos ale tachymetrická, nicméně má hnědé minutové rytí.

Zbývá zmínit dýnko. Není šroubovací, ale hodinky i tak drží voděodolnost 10 ATM, což se v různorodých podmínkách nejen náročných závodů rozhodně hodí. Vedle toho nese zadní ocelový kryt údaje o ročníku rellye a motto: DREAM. DARE. LIVE IT.

Se stejným logem se setkáme i na koženém řemínku. Vyražené je tam také logo Dakar, které najdeme i na trnové sponě šedé barvy. Hnědý řemínek je poměrně silný, ale příjemně ohebný, vrchní vrstva má zdrsnělý povrch a černé prošití. Pěkně zvolené byly také dva cvočky, typické u aviatorských řemenů. K celkovému konceptu se hodí a dodávají ráznější styl.

Ve finále je třeba zmínit ještě quartzový strojek švýcarské produkce Ronda 5030.D s funkcí chronografu až na 12 hodin, přesností jedné vteřiny a možnosti pozastavení pro zapsání mezičasu.

Po designové stránce je model zajímavou změnou oproti loňskému modelu. Tlumené šedo-hnědé barvy a vrstvený číselník byly dobrým krokem, byť u mnohých dost možná nevzbudí takové emoce jako předchozí ročníky. Pro fanoušky ale nezbytnost.

V prodeji je limitovaná edice 200 kusů od listopadu a u Prim „Dakarek“ je každoročním zvykem, že se celá kolekce poměrně brzy vyprodá.

PRIM Africa Eco Race 2020 – race to Dakar

Dálkový závod Africa Eco Race nemá tak zvučné jméno jako Rally Dakar. Zajímavé ale je, že právě tento závod vznikl proto, aby navázal na dakarskou rally a její africké kořeny. Založil jej závodník Jean-Luis Schlesser poté, co bylo Rally Dakar přesunuto do Jižní Ameriky. Jezdí se tedy už od roku 2009 a ústřední myšlenou je méně komerce, více dobrodružství.

Eco v názvu také není jen pro lepší mediální obrázek. Organizátoři se snaží o minimální dopad na přírodu i místní obyvatele, používají recyklované materiály, využívají solární energii, bivaky se staví mimo obytná území.

Letos se termínem křížil s Rally Dakar a odjel se od 4. do 19. ledna na trase Monako – Maroko – Mauritánie – Senegal. Trasa měla přes 6000 kilometrů a končila se v Dakaru. Kdyby vás zajímaly podrobnosti, oficiální stránkou je africarace.com.

My ale pojďme na hodinky, konkrétně na 50 kousků limitované edice vydané k tomuto závodu. Prim je k této události vydal vůbec poprvé, až doposud se závodnické limitky točily jen kolem slavnějšího Rally Dakar.

Designově se neubráním srovnání s loňskou limitkou pro Dakar. A podle mě to byl i záměr. Žluto-černá kombinace byla loni víc než povedená, a tak si letošní sestřička pár prvků vypůjčila, druhou polovinu pak převzala od letošní limity Prim Dakar. Uvidíme, zda tento mix bude fungovat.

Žluté akcenty a karbonová struktura číselníků patří mezi společné prvky letošní limitky Prim Eco Race a loňské Dakar X 2019 (vpravo)

Žluté akcenty a karbonová struktura číselníků patří mezi společné prvky letošní limitky Prim Eco Race a loňské Dakar X 2019 (vpravo)

Z loňska rozeznáváme černou karbonovou strukturu číselníku, výrazné žluté akcenty, rozmístění subciferníků i pevnou tachymetrickou lunetu s vroubkováním připomínající pneumatiku. Z letošních „Dakarek“ pak model převzal šedo-černou barevnou úpravu pouzdra v kombinaci s hnědým koženým řemenem.

Originální jsou pak připomínky afrického závodu. Na číselníku odkaz na původ závodu „The race to Dakar“, jak je někdy závodu také přezdíváno, na pozici 12 pak název závodu s mapou Afriky.  Stejně tak na dýnku hodinek, kde je navíc vypsána trasa závodu.

Parametry sdílejí stejné s Prim Dakar 2020: průměr je 45 mm, voděodolnost ohodnocena na 10 ATM, strojek je opět quartzová Ronda 5030.D s chronografem. Sklíčko je rovněž safírové s antireflexem. Model je navíc dodáván s náhradním řemínkem, pro nějž Prim vybavil řemínky rychlostěžejkami (quick release) pro snadnou výměnu. Sériové číslo najdeme opět na pouzdře (xx/50).

Model vyrobený speciálně pro tento závod testoval pilot Lukáš Kvapil a v prodeji je od ledna 2020. I když Africa Eco Race není tak profláklý jako slavný závod Dakar bez Dakaru, pro své kořeny a silou myšlenku rozhodně zaujme. Stejně jako Prim „EcoRacy“, kterým nakonec ten mix loňských a letošních prvků přece jen zafungoval.

PRIM Dakar 2022 recenze – Ve stínu Karla
3.1.2022 - Agáta Vřeská
PRIM Dakar 2022 recenze – Ve stínu Karla

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře