Pánské klasickéPánské
Dámské klasickéDámské
Chytré hodinkyChytré
Značky
Ostatní
Tagy: Průvodce výběrem | Junghans | Klasické | Tradiční
Agáta Vřeská | 11.1.2023 | 6 MIN
Okamžitě rozeznatelné prvky Bauhausu, čistota linií a nadčasový design. Řada Junghans Max Bill, která vychází z originálních návrhů slavného umělce, si zachovává svou estetiku i po více než 60 letech. Pojďme trochu proniknout do tajů hodinek Junghnas Max Bill a zjistit, proč si stále drží přední místo v oblíbenosti u této německé značky.
Max Bill byl neuvěřitelně vlivný umělec, jehož odkaz najdeme prakticky po celém světě. Narodil se v roce 1908 ve Švýcarsku a učil se jako stříbrník, než v roce 1927 nastoupil do školy Bauhaus. Mezi jeho učiteli byli vlivní umělci jako Kandinski či Paul Klee.
Svou první výstavu měl v roce 1933 a stal se profesorem na curyšské škole umění. V roce 1953 vybudoval Akademii designu v Ulmu a stal se prvním rektorem univerzity. Rok před smrtí mu byla udělena „Nobelova cena za umění“ Praemium Imperiale. Umírá v roce 1994.
8.5.2024 - Eduard Tomas
Junghans Max Bill Automatic 27/3500.02 recenze – Rafinovaná nuda na německý způsob
Designový styl Bauhaus se objevil poprvé v roce 1919 a vycházel z německé školy designu Bauhaus. V jedné větě by se dal popsat tak, že „forma následuje funkci“. Klíčovým prvkem je tady minimalismus, jednoduchost, zdrženlivost, lineární a geometrické tvary.
Dílo, publikace a přednášky Maxe Billa jsou ideálním příkladem tohoto uměleckého stylu, který měl hlavně v 50. letech silné postavení.
24.11.2022 - Agáta Vřeská
Příběh značky Junghans – Značka, kterou proslavil dlouhovlnný signál a Bauhaus
A tak není náhoda, že právě tohoto umělce, architekta a designéra oslovil v roce 1956 Junghans, aby navrhl funkční estetické hodiny do kuchyně. Vznikl ikonický kapkovitý tvar kuchyňských hodin s minutkou pro odpočet času při vaření. Funkcionalita v estetické formě.
Max Bill pak pro Junghans navrhl v počátcích 60. let kolekci hodinek (mimochodem Billův dědeček byl údajně hodinář). Charakteristické znaky byly čisté linie, minimalismus, funkční design a font číslic s typickým značením čísla 4. I když ten se v té době používal i mimo kolekci Max Bill.
První hodinky podle Billova návrhu přišly v roce 1961 (někdy se uvádí až 62). Byly to elegantní tříručky s bílým číselníkem v 34mm pouzdře, bez datumovky, bez číselného značení. Měly pouze nadrozměrné indexy a světelkující body na 3, 6, 9 a dvojitý na 12. Později přišly modely s arabskými číslicemi.
Max Bill samozřejmě netvořil pouze pro Junghans, ale jeho podpis můžete vidět u značek Movado či Omega. A samozřejmě mnoho dalších značek mělo (a má) své hodinky inspirované školou Bauhaus.
Junghans se k designové kolekci Max Bill opět vrací a v nabídce jsou jak nástěnné a stolní hodiny, tak hodinky.
Všechny hodinky pak nesou společné znaky. Nejčastěji jde buď o čistý číselník s tenkými indexy a luminiscenčními tečkami nazelenalé barvy na 3, 6 a 9 a dvěma tečkami na 12. hodině. Anebo značení arabskými číslicemi v „maxbillovském“ fontu s onou „čtyřkou“.
Pro všechny milovníky automatických strojků je tady kolekce Automatic. Najdete v ní modely ve dvou rozměrech – 38mm pouzdro a 34mm pouzdro. Menší „Kleine“ modely jsou vnímány jako odkaz na původní velikost pánských hodinek navržených Maxem Billem, ale zalíbení si v nich dnes najdou hlavně ženy.
V obou případech uvnitř najdete mechanický strojek s automatickým nátahem J800.1 postavený na ETA 2824-2 s rezervou chodu 38 hodin.
Běží na frekvenci 4Hz a mají možnost ručního nátahu a hackingu. Úžasné na hodinkách je nejen minimalistický design vycházející ze školy Bauhaus (a designů Maxe Billa, samozřejmě), ale také příjemně tenké pouzdro (10 mm), což je u automatů fantastické číslo.
Všechny nesou znaky tenké lunety, zakřiveného číselníku a safírového (případně akrylátového) sklíčka, stejně jako zakřivené sekundové ručky. Za zmínku stojí například model 27/4009.02, který svými červenými ručkami a datumovkou odkazuje na červené dveře domu Bauhaus v Dessau. Dýnko hodinek pak nese částečně gravírování této slavné budovy a přes „okna“ jde vidět část strojku.
Pro ty, kteří si vychutnávají ranní rutinu ručního nátahu svých hodinek je připravena kolekce Hand-winding. Tedy modely s mechanickým strojkem bez automatického nátahu v podobě strojku J805.1 postaveném na ETA 2801-2.
Hlavní kouzlo modelů Hand-winding ale spočívá v estetice. Právě tato kolekce totiž přímo odkazuje na designy Maxe Billa a proto také u nich na číselníku najdete „design“. Všechny mají 34mm průměr pouzdra (velikost použita u pánských modelů navržených Maxem Billem v 60. letech, dnes spíše dámská velikost) a na dýnku podpis „design by Max Bill“.
Max Bill Chronoscope patří k modernějším designům. I když je stále cítit silný odkaz školy Bauhaus a Maxe Billa, první modely Chronoskop se stopkami v tomto stylu byly vydány až po smrti tohoto umělce.
Uvnitř je automatický strojek J880.2 postavený na spolehlivém Valjoux 7750 s rezervou chodu přes 40 hodin. Nabízí funkci data, dne v týdnu a stopek s kapacitou 12 hodin. Na subčíselnících je zajímavý detail v podobě značení „M“ (minut) a „H“ (hodin).
I přes tuto na první pohled sportovní komplikaci si zachovávají Chronoskopy eleganci, minimalistický a funkční styl školy Bauhaus.
14.12.2022 - Vojtěch Höhe
Junghans Max Bill Chronoscope recenze – Jako z doby, kdy se navrhovaly s tužkou v ruce
Max Bill Quarz (skutečně německy bez „t“) je na první pohled k nerozeznání od kolekce Automatic, ale uvnitř najdeme přesný quartzový strojek J645.33 postavený na ETA 955.112.
I tady lze vybírat z modelů s číselníkem s čistě indexy nebo s arabskými číslicemi v „maxbillovském“ fontu. Průměr pouzdra je 38 mm a tenké je jen 8 mm. I díky subtilnějším rozměrům, eleganci a minimalismu jsou to univerzální hodinky, které budou vhodné i k formálnějšímu stylu oblékání.
Ano, jak název napovídá, kolekce Damen je dámská a čistě quartzová, na klasickou baterii. Designově vychází stejně jako kolekce Quarz z minimalistického stylu Maxe Billa, a v barvách je cítit značná hravost.
Průměr pouzdra je 32,7 s tloušťkou pouhých 6,9 mm. Pozornosti by neměla uniknout sladěnost datumovky s indexy a často i řemínkem.
V neposlední řadě je tady kolekce Mega, ve které Junghans spojil design Max Bill a svou technologickou inovaci rádiové synchronizace času díky vlastnímu kalibru J101.65.
Všechny modely disponují vícefrekvenčním příjmem rádiového signálu (evropský, americký a japonský), a to automaticky vždy kolem 2. hodiny ranní. Korekci času lze jednoduše vyvolat i ručně pomocí skrytého tlačítka pod korunkou.
Modely Mega mají několik vychytávek jako ITC, která vyrovnává polohu sekundové ručky 1440 x za den, stejně jako minutové ručky nebo jednou měsíčně provádí korekci data. Funkce Smart Hand Function zase umožňuje zobrazení sekund v půlsekundových skocích pro přesné zobrazení.
A pokud není v dosahu rádiový signál, můžete využít aplikaci Junghans App pro smartphony nebo tablety, pomocí které se hodinky seřídí kdekoli na světě.
Díky tomu jdou naprosto přesně s nejvyšší odchylkou 0,02 sekund za den. A i v případě, že hodinky nebudou synchronizovány, zaručují přesnost v běžném režimu max. +- 8 s/rok! Navíc mají automatický kalendář, který při úspěšné synchronizaci není třeba upravovat, v quartzovém režimu (bez RC) poběží věčný kalendář do roku 2400. Modely Mega mají klasickou baterii, která standardně vydrží cca 2 roky.
Některé modely jsou navíc vybaveny solárním napájením (Mega Solar se strojkem J101.85), takže odpadá výměna baterie a hodinky jsou dobíjené světlem. Vyznačují se titanovým pouzdrem, ale jinak jsou designově k nerozeznání.
Jednoduché nastavení a bezstarostnost spolu s minimalistickým stylem Max Bill činí z kolekce Mega velmi unikátní záležitost kombinující klasiku a moderní technologie.
29.6.2023 - Patrik Zdvíhal
Junghans Meister Mega 58/4803.44 recenze – Nadčasová retro preciznost
14.8.2023 - Igor Kratochvíl
Junghans Meister Chronoscope recenze – Dokonalost par excellence
2.9.2024 - Jakub Pitucha
Mondaine Stop2Go recenze – Hodinky, které tikají tak trochu po svém
Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.