Pánské klasickéPánské
Dámské klasickéDámské
Chytré hodinkyChytré
Značky
Ostatní
Tagy: O značce | Festina | Klasické | Fashion
Agáta Vřeská | 24.5.2019 | 8 MIN | 7x komentář
Zarputilí milovníci tradiční hodinařiny se dívají na Festinu skrz prsty. Přestože boří prodejní žebříčky, má zvládnutý marketing a široký záběr hodinek, na hodinkových fórech se o ní raději nemluví. Je současná Festina opravdu jen šperk ve tvaru hodinek, nebo je za značkou s namixovaným původem něco víc?
Právě na dlouhou tradici dnes hrdě poukazuje velká část nejen hodinářských značek. Můžete vyrábět jakoukoli blbůstku, ale přidejte k tomu 100letou historii a máte prodejní argument jako hrom. Jakoby ta písmena „since" byla puncem kvality. Naštěstí si Festina vydobyla své místo na zápěstích z mnoha jiných důvodů, nicméně i historie je důležitou součástí značky.
Naše video:
Psal se rok 1902 a v malé hodinářské manufaktuře ve švýcarském městě La Chaux-de-Fonds vzniká díky mottu „Festina lente" („spěchej pomalu") nová hodinářská značka. Slogan byl původně používán na mnoha nástěnných kyvadlových hodinách. Slovo Festina bylo vyryto drobným zlatým písmem na číselník náramkových hodinek a dalo jméno celé značce. A stejně tak původní motto se stalo krédem celé firmy: „Festina pobízí ke spěchu při vývoji techniky a designu a současně nabádá k obezřetnosti v otázce kvality."
Během let změnila několikrát majitele. Poprvé, v roce 1935, kupuje značku Willy Burkhard von Wilhelm. Roku 1975 probíhá druhý prodej, tentokrát milovníkovi hodinek Georgovi Ulmannovi. Po celou dobu je Festina uznávána pro mechanické hodinky coby nositel švýcarské tradice. Pak přichází zlomový rok 1984, který navždy změní směřování značky a hodinek Festina...
Španělský podnikatel Miguel Rodriguez vytvořil v roce 1981 značku Lotus, která krom hodinek produkuje také šperky. O tři roky později koupil Festinu a tím udělal první krok k dnes obrovské společnosti - Festina Group. Ta spojuje pět hodinářských značek (Festinu, Lotus, Jaguar, Candino a Calypso) a dvě šperkařské značky (Lotus Silver a Lotus Style). Rodriguez zachytil a pochopil vlnu quartzu a od roku 1985 začala Festina vyrábět náramkové hodinky nejen s fázemi Měsíce, ale hlavně s přesností křemene.
Festina Group se stala jedním z největších hodinářských gigantů
Začíná expanze, které se neubrání takřka žádný kontinent. Festina dobývá žebříčky prodeje nejen v novém domově Španělsku, ale také Itálii, Německu i ve své kolébce Švýcarsku. Sídlem společnosti se sice stává Barcelona a ve španělské Cordobě je moderní středisko pro výrobu zlatých hodinek, ale část produkce se stále honosí certifikací „Swiss made". To značí hodinky, které mají minimálně 60 % komponent vyrobených ve Švýcarsku (Festina má výrobní centrum ve švýcarském Herbetswill), a tam také musí probíhat finální kompletace hodinek. Festina nicméně dělá Swiss made hodinky jen výjimečně, konkrétně ve speciální kolekci Century edition a na konci května 2019 je očekávána nová kolekce Festina Swiss Made Capsule.
Takže abychom to shrnuli, Festina má švýcarský rodný list, přivdala se do Španělska a uvnitř jí tluče nejčastěji japonské, převážně quartzové, srdce.
Tenhle originální zeměpisný mix funguje bezvadně, dnes už ve více než 65 zemích celého světa. A Festině je jasné, že pokud chce být na trhu i nadále jedničkou, musí se svým zákazníkům přizpůsobit. Proto pro každou zemi volí adekvátně přizpůsobenou marketingovou strategii. V USA, kde je od roku 1996, například umožnila prodávat své hodinky prostřednictvím prodejen cyklistických kol.
Kromě designu, který je vše jen ne nenápadný a hraje často všemi barvami, dává důraz také na marketingové kampaně, do kterých se nebojí investovat. Spojena je se slavným hercem Gerardem Butlerem, který je ambasadorem značky už několik let. Po kampani „TIME TO LIVE", představila v březnu 2019 novou kampaň pod názvem „FESTINA ALWAYS FITS". Pokud tento hollywoodský herec s irskými kořeny patří k vašim oblíbencům, můžete se podívat na sérii krátkých videí, které mají za cíl ukázat Festinu jako hodinky pro každou životní situaci.
Dlouho byla Festina orientována především na pánské modely. V prodeji byl poměr 90/10 a Festina dámské hodinky prostě moc neuměla. To se ale pár let nazpět razantně změnilo a kolekce Boyfriend a především Mademoiselle, která se často třpytí Swarovski křišťály, jsou dnes na pultech topovkou. Elegance, styl a krása jsou navíc podpořeny tváří dámských kolekcí, kterou se rok co rok stává Miss Francie, pro rok 2019 Vaimalama Chaves.
Tvář dámské kolekce Miss France 2019
27.5.2022 - Eliška Měrková
Festina Boyfriend "Rainbow" – styl jako od Rolexu a světová Misska z Třince
Přestože je dnes Festina vnímána primárně jako fashion značka, snad s ničím jiným není spojována tak jako se sportem, a cyklistikou především. Téměř čtvrt století (od roku 1992 do 2016) byla oficiálním časoměřičem nejznámějšího závodu Tour de France. V roce 1990 založila dokonce vlastní sportovní tým, který 1994 dosáhl na bednu. Trošku špatného světla se na její stáj vrhlo o čtyři roky později, kdy proběhl velký dopingový skandál a Festina byla ze závodu vyloučena. Na hodinky to ale vliv nemělo. Každoroční kolekce pojmenována po královně cyklistiky se těšila značné oblibě a designéři se na ní pořádně rozmlsali. Po tom, co se titulu „oficiálního časoměřiče" Tour de France ujal v roce 2016 Tissot, pokračovala Festina plynule řadou Chrono Bike. Ta je i nadále inspirována cyklistikou a ambassadorem řady je bývalý profesionální cyklista Richard Virenque.
Ambassador kolekce Chrono Bike Richard Virenque
Nejen závod Tour de France je však s Festinou spojen. Její logo jste mohli zahlédnout také na Tour of Spain a dodneška pokračuje jako oficiální partner Giro d'Italia a Tour of Britain. V Česku je pak od roku 2016 oficiálním sponzorem Kola pro život, kde má dokonce vlastní soutěž na cyklotrenažerech GoldSprints.
A ve výčtu bychom mohli pokračovat. Angažuje se v mnoha zemích a v mnoha sportovních odvětvích - v hokeji, fotbalu, basketbalu, maratonech nebo BMX. U nás byla několik let partnerem hokejové extraligy a dodnes podporuje HC Pardubice.
Festina Chrono Bike 2015 Tour de France
Festina si dává záležet, aby i přes dostupnou cenu byly materiály a funkce adekvátní k danému účelu. Že se vám tedy hodinky po chvíli nošení rozpadnou, se bát nemusíte. Až na řadu Titanium, kde je pochopitelně použit titan, je pouzdro a tah z kvalitní oceli 316L, u řemínků najdete nejčastěji silikon nebo kůži (genuin leather), popřípadě textil. V řadě Ceramic, představené v roce 2009, pak kombinuje tah ocel/keramika, který hlavně u dámských hodinek vypadá bezvadně. Nevýhodou keramiky je sice křehkost, to ale u módních hodinek až tak nevadí.
Samozřejmě i mistr hodinář se někdy utne a v minulosti jsme se mohli sem tam setkat s ne úplně šťastně zvolenými materiály řemínků, které rychle oprýskaly. Festina je naštěstí známá péčí o své zákazníky a rozhodně si nechce podkopávat renomé, proto se těmto „kiksům" snaží vyhýbat a pokud už k něčemu takovému dojde, rychle je napravovat a vyjít vstříc zákazníkům.
Sklíčka používá téměř výhradně minerální. Safír, který se podepíše i na vyšší ceně hodinek, najdete jen u některých limitek, například nových Chrono Bike 2019. To platí i pro některé připravované kolekce - Festina Swiss Made Capsule a limitovanou edici (500 ks) Full Black. Na tu si ale musíme počkat, v Česku se objeví až na konci července 2019. Také plastové sklíčko najdete jen u vybraných řad, konkrétně u některých modelů Retro a kompletně v řadě Extra.
„Cena nezáleží na vzhledu, nýbrž výhradně na kvalitě." motto současné Festiny
No a pokud jde o strojky, v drtivé většině se setkáte s japonskou Miyotou. Tu hledejte i v mechanikách (pánská kolekce Automatic), i v quartzech. Se švýcarskou Rondou se můžeme setkat například v připravované kolekci Swiss Made Festina Capsule, která do Česka dorazí na konci května 2019.
Shrnuto podtrženo, Festina dostojí spojení „dobrá kvalita za dobrou cenu", které je sice trochu fádní, ale u Festiny zkrátka sedí. Ostatně, těžko by se jí tak dařilo, kdyby se pod kvalitu výrobků nemohla podepsat.
Zdá se, že Festina se vykašlala na předražený luxus a cenovky od 20 tisíc. Nechtěla mít za každou cenu všechno a raději si našla na trhu konkrétní cílovou skupinu - zacílila a trefila do černého. Vysoká kvalita, dynamický styl, moderní design a trendy, kterým nejen dobře naslouchá, ale které si už může i sama určovat, z ní dělají značku, kterou je snadné prodat a ještě snadněji koupit.
Jakoby Festina tušila, že mnoho lidí zkrátka nepotřebuje mít každý den na ruce hodinářský skvost, ale praktický a zároveň módní doplněk, který (ale!) splní kvalitativní očekávání. Přesně pro ně značka produkuje své časoměřiče. Mít doma vícero hodinek pro různé příležitosti, nebo si je po dvou třech letech vyměnit za nový model je díky Festině možné i pro ty, kterým na účet měsíc co měsíc nepřistávají astronomické částky.
„Nabídni člověku krásné věci, které si zamiluje, a to za férovou cenu, kterou si může dovolit a kterou je ochoten zaplatit." Miguel Rodriguez
Krom cenovky, marketingu a lákavého vzhledu má ještě jedno eso za řemínkem. Emoce. Festině se totiž daří velmi úspěšně vytvářet ve svých zákaznících dobrý pocit. Ať už z dobré koupě, nezruinované peněženky za dárek pro partnera, nebo zkrátka z dobře vypadajícího doplňku na jejich zápěstích. Sama Festina vyzdvihuje lásku, vášeň, svobodu a pocit atraktivity. A tomuhle koktejlu je těžké nepodlehnout.
Model z kolekce Mademoiselle je osázen stovkami krystalů Swarovski
Tady je spíš otázka, pro koho nejsou. Protože díky opravdu široké nabídce si radost udělá člověk hledající hodinky na večírek, do práce, kterému záleží na moderním designu a chce vybírat z bohaté barevné škály a hlavně - chce něco, co bude odrazem přesně jeho osobnosti. Obecně by se dalo říct, že u pánských modelů najdete několik ryze společenských kousků (řada Automatic či Classic), ale prim hraje sportovní duch, trocha té extravagance a na své si přijdou ti, kdo se nebojí vystoupit, jak se říká, z davu.
Pokud dámy budou hledat vysoce elegantní modely, nebude to marné hledaní. Řady Extra či Classic se vyznačují jednoduchým stylem, co je ale pro Festinu typické a čím se stala u žen tak oblíbenou je právě skutečnost, že hodinky se stávají šperkem - módním, krásným, v mnoha variantách, reagujícím na „to co frčí", se třpytem. To je to, co Festina chce - aby se majitelé jejích hodinek cítili výjimečně, atraktivně, cool a sví. To je její hlavní prodejní argument, za který se navíc nestydí a dává na obdiv.
Abychom tedy odpověděli na prvotní otázku z úvodu, můžeme s klidem říct, že Festina je obojí - moderní dynamická značka, která nedělá ostudu své historii, ale z nálepky "fashion" udělala své největší plus. Ale buďme upřímní, pokud chcete mít na rukou mechaniky s tikajícím strojkem, nad kterým se budete rozplývat, sáhněte spíše po Certině, Seiku či Hamiltonech. Pokud chcete hodinky, které mezi chronomaniaky vzbudí „wow efekt", u Festiny je zkrátka nenajdete. Ale pokud uvidíte hodinky od Festiny, a řeknete si „to jsou ony!", jděte bez obav do nich. Za Festinu se totiž stydět nemusíte.
Speciální edice Chrono Bike 2019
3.6.2022 - Agáta Vřeská
Švýcarské Candino – Tvůj čas, tvoje hodinky
28.2.2023 - Agáta Vřeská
Festina Solar Energy představení – Když víte jak na to, ani tma vás nezastaví
Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.